MINGGU
 | 
  
  
  
 | 
  
  
  
HASIL PEMBELAJARAN
 | 
  
  
  
HURAIAN
HASIL PEMBELAJARAN
 | 
  
  
  
CATATAN
 | 
  
 
| 
   
3 – 6 Januari 
 | 
  
  
   
Keluarga  
 | 
  
  
   
1.0        
  Berbual dengan
  keluarga, rakan sebaya dan pihak lain dalam situasi formal dan tidak formal. 
Fokus Utama  
( Lisan )  
1.1     Berbual tentang sesuatu perkara
  berkaitan dengan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat,
  sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai. 
Fokus Sampingan 
( Bacaan ) 
5.1     Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
  sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.  
 | 
  
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Menggunakan
  kata panggilan yang sesuai mengikut situasi dalam perbualan. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i)
  Bertukar-tukar pandangan sesuatu isi. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menerima
  teguran dengan hati  yang terbuka dalam
  perbualan. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membaca
  perkataan, frasa, dan ayat yang mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk
  dengan sebutan dan intonasi yang betul. 
ii) Menerangkan
  makna perkataan, frasa, dan ayat. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membaca dan
  memahami pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan kepada intonasi
  berdasarkan tanda baca. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membaca
  petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul dan menarik. 
ii) Menjelaskan
  makna perkataan mengikut konteks. 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   
9 – 13 Januari  
 | 
  
  
   
Sekolah 
 | 
  
  
   
1.0      
  Berbual dengan
  keluarga, rakan sebaya dan pihak lain dalam situasi formal dan tidak formal. 
 | 
  
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Mendengar
  dan mengecam intonasi soalan tanpa kata tanya. 
ii) mengemukakan
  soalan dengan kata tanya dan tanpa kata tanya untuk mendapatkan maklumat. 
iii) menjawab
  untuk menjelaskan sesuatu perkara yang dikemukakan dengan menggunakan bahasa
  yang santun. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Mengemukakan
  soalan yang relevan tentang topik yang berkaitan. 
ii) menjawab
  soalan yang mempunyai makana yang tersirat 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Bersoal
  jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan
  pelbagai aras. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membaca  bahan sastera dan bukan sastera dengan
  sebutan dan intonasi yang betul. 
ii) Menerangkan
  teks yang dibaca secara ringkas. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membaca  bahan sastera dan bukan sastera dengan
  sebutan dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai. 
ii) Menghuraikan
  maklumat yang diperoleh daripada bahan yang dibaca. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membaca teks
  pelbagai laras dengan sebutan, dan intonasi yang betul serta gaya yang
  sesuai. 
ii) Menjawab
  soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca. 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   | 
  
  
   | 
  
  
   
Fokus Utama  
( Lisan )  
1.2     Bertanya dan menjawab tentang sesuatu
  perkara secara bertatasusila. 
Fokus Sampingan 
( Bacaan ) 
5.2     Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
  sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang
  dibaca. 
 | 
  
  
   | 
  
  
   | 
  
 
| 
   
16 – 20 Januari 
 | 
  
  
   
Sukan  
 | 
  
  
   
1.0  Berbual dengan 
keluarga, rakan 
sebaya dan pihak 
lain dalam situasi 
formal dan tidak 
formal. 
Fokus Utama  
( Lisan )  
1.3     Memberikan dan memahami arahan serta
  pesanan tentang sesuatu perkara. 
Fokus Sampingan 
( Bacaan ) 
6.1     Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk
  mendapat kan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat
  daripada internet. 
 | 
  
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Mnyatakan
  panduan tunjuk arah kepada orang lain. 
ii)
  Menyampaikan arahan serta pesanan dengan intonasi yang betul dan bersopan. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Mendengar
  dan menerima arahan dengan betul untuk bertindak balas. 
ii)
  Melaksanakan arahan serta pesanan dengan cepat dan tersusun. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menelliti
  arahan dan pesanan untuk membuat tindakan wajar. 
ii)
  melaksanakan arahan serta pesanan mengikut keutamaan. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Merujuk
  kepada kamus untuk mencari makna, sebutan yang betul, ejaan, dan penggunaan
  perkataan yang tepat. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Merujuk
  kepada ensiklopedia dan tesaurus untuk mendapatkan maklumat. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Mengakses
  maklumat daripada laman web atau pelbagai sumber. 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   
23 – 27 Januari 
 | 
  
  
   
Kesenian 
 | 
  
  
   
1.0  Berbual dengan 
keluarga, rakan 
sebaya dan pihak 
lain dalam situasi 
formal dan tidak 
formal. 
Fokus Utama  
( Lisan )  
1.4     Menyatakan permintaan secara berterus
  terang dan menyakinkan dengan menggunakan intonasi dan paralinguistik yang
  sesuai untuk menguatkan permintaan. 
Fokus Sampingan 
( Bacaan ) 
6.2     Membaca dan mengenal pasti pelbagai genre
  penulisan 
 | 
  
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Memilih dan
  menggunakan kata dan ayat yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan. 
ii) Menyatakan
  sebab untuk menyokong sesuatu permintaan. 
iii) Memohon
  pertimbangan untuk memenuhi sesuatu permintaan.  
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menggunakan
  kata dan ayat yang sesuai untuk menyakinkan pihak lain dalam menyatakan
  permintaan. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menyatakan
  hasrat dengan mengemukakan alasan untuk mengukuhkan permintaan. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Menngenal
  pasti penggunaan kata, frasa,ayat,dan peribahasa dalam sesuatu genre. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menyatakan
  perbezaan 
penggunaan
  laras bahasa yang terdapat dalam pelbagai genre. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menyatakan
  ciri-ciri penulisan genre. 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   
30 Jan – 03 Feb 
 | 
  
  
   
Tokoh Negara / Sejarah / seniman / Sukan 
 | 
  
  
   
1.0  Berbual dengan 
keluarga, rakan 
sebaya dan pihak 
lain dalam situasi 
formal dan tidak 
formal. 
Fokus Utama  
( Lisan )  
1.5     Memberikan penjelasan tentang sesuatu
  perkara yang tersurat dan tersirat dengan menggunakan kata, ungkapan, dan
  ayat yang sesuai. 
Fokus Sampingan 
( Bacaan ) 
6.3     Membaca dan mengenal pasti isi utama dan
  isi sampingan daripada teks. 
 | 
  
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Menjelaskan
  isi yang tersurat dan tersirat berdasarkan sesuatu topik yang  dibualkan. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i)
  Menghubungkaitkan dan menjelaskan isi tersurat dan tersirat dalam sesuatu
  bahan. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membuat
  perbandingan maklumat tersurat untuk menjelaskan maksud tersirat. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membaca dan
  mengecam isi-isi penting daripada pelbagai bahan bacaan 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membaca dan
  mengenal pasti idea utama dan idea sokongan yang terdapat dalam teks. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) mengemukakan
  idea utama dan idea sokongan yang terdapat dalam bahan bacaan. 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   
06 – 10 Februari 
 | 
  
  
   
Pendidikan 
 | 
  
  
   
1.0  Berbual dengan 
keluarga, rakan 
sebaya dan pihak 
lain dalam situasi 
formal dan tidak 
formal. 
Fokus Utama  
( Lisan )  
1.6     Menyatakan sesuatu kemahuan semasa
  menjalankan transaksi dalam urusan harian untuk mendapat kan barangan dan
  perkhidmatan.  
Fokus Sampingan 
( Bacaan ) 
6.4     Membaca pantas secara luncuran untuk
  mendapatkan maklumat yang menyeluruh. 
 | 
  
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Menggunakan
  kata dan istilah yang betul semasa berurusan. 
ii) Menyoal
  untuk mendapatkan penjelasan tentang sesuatu perkhidmatan yang diperlukan. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Berunding
  dengan sopan untuk mendapatkan persetujuan dalam berurusan. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Memujuk
  dengan menggunakan ayat dan intonasi yang sesuai untuk mendapatkan keyakinan
  semasa berurusan. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membaca
  tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum. 
ii) Membaca ayat
  pertama dalam perenggan bagi sesuatu teks untuk mendapatkan idea. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membaca
  bahagian pengenalan sesebuah teks. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membaca
  indeks, glosari atau bibliografi sesuatu teks atau buku untuk mendapatkan maklumat
  lanjut. 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   
13 – 17 Februari 
 | 
  
  
   
Sains dan Teknologi 
 | 
  
  
   
2.0      Bercerita
  dan   
           melaporkan  
           sesuatu perkara  
           yang didengar,  
           ditonton, dibaca  
           atau dialami. 
Fokus Utama  
( Lisan )  
2.1     Bercerita menggunakan kata, frasa, ayat,
  serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.  
Fokus Sampingan 
( Bacaan ) 
Fokus Sampingan 
( Bacaan ) 
5.1     Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
  sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.  
 | 
  
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Mmilih diksi
  yang sesuai untuk menyampaikan sesuatu cerita. 
ii)
  Menyampaikan cerita dengan menggunakan diksi yang telah dipilih. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Bercerita
  berdasarkan bahan yang telah dibaca menggunakan pelbagai pola ayat. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i)
  Mempersembahkan cerita dengan sebutan, intonasi, dan penghayatan yang sesuai. 
ii) Menerangkan
  watak yang terdapat dalam cerita. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membaca
  perkataan, frasa, dan ayat yang mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk
  dengan sebutan dan intonasi yang betul. 
ii) Menerangkan
  makna perkataan, frasa, dan ayat. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membaca  pelbagai jenis ayat dengan memberikan
  penekanan kepada intonasi berdasarkan tanda baca. 
ii) Menjelaskan
  isi-isi penting yang terdapat dalam teks. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membaca ayat
  dalam teks dengan sebutan dan intonasi yang betul dan menarik. 
ii)
  Menghuraikan maksud ayat dalam teks.
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   
20 – 24 Februari 
 | 
  
  
   | 
  
  
   | 
  
  
   
UJIAN BULAN FEBRUARI 
 | 
  
  
   | 
  
 
  
27 Feb – 03 Mac
 | 
  
  
   | 
  
  
   | 
  
  
   
PERBINCANGAN SOALAN 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   
06 – 10 Mac 
 | 
  
  
  
Rakan
  Sebaya
 | 
  
  
   
3.0  Menyampaikan   
maklumat dalam 
pengucapan yang 
mudah, betul, 
menarik dan 
berkesan. 
Fokus Utama  
( Lisan )  
3.2     Menghuraikan maklumat dengan alasan yang
  menyakinkan. 
Fokus sampingan 
( Penulisan ) 
8.1     Membina dan menulis perkataan, ayat
  tunggal, dan ayat majmuk 
 | 
  
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i)
  Membentangkan dapatan tentang sesuatu isu dengan memberikan penjelasan yang
  setimpal. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i)
  Mengembangkan idea berdasarkan pemerhatian dengan menyatakan bukti yang
  sahih. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menerangkan
  sebab dan akibat tentang sesuatu isu dengan mengemukakan bukt yang konkrit. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Menulis
  perkataan dan pelbagai jenis ayat. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membina ayat
  tunggal dengan perluasan subjek dan predikat. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membina ayat majmuk dengan menggunakan  kata hubung yang tepat.
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 
( 9 HARI ) 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   
20 – 24 Mac 
 | 
  
  
   
Kemasyarakatan 
 | 
  
  
   
3.0     Menyampaikan   
          maklumat dalam  
pengucapan yang 
          mudah, betul,  
          menarik dan  
          berkesan. 
Fokus Utama  
( Lisan )  
3.3     Menyampaikan maklumat kepada pihak lain
  dalam aktiviti yang terancang. 
Fokus sampingan 
( Penulisan ) 
8.2     Membina dan menulis ayat tunggal dan
  ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk. 
 | 
  
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Mengemukakan
  hujah yang bernas tentang sesuatu topik dengan intonasi dan sebutan yang
  betul. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menyampaikan
  pengucapan umum tentang sesuatu tajuk dengan menggunakan
  diksi,ayat,sebutan,intonasi, dan gaya yang sesuai. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Melahirkan
  perasaan dengan menggunkan bahasa puitis berdasarkan sesuatu tema. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membina ayat
  tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membina
  perenggan dengan ayat tunggal dan ayat majmuk. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menulis
  cerita berdasarkan sesuatu tajuk dengan menggunakan pelbagai jenis ayat. 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   
27 – 31 Mac 
 | 
  
  
   | 
  
  
   
4.0  Berbincang tentang  tajuk-tajuk yang  releven secara  
 bertatasusila. 
Fokus Utama  
( Lisan )  
4.1     Mengemukakan idea, pandangan, dan pendapat
  tentang sesuatu perkara secara terperinc, tepat, dan tersusun. 
Fokus sampingan 
( Penulisan ) 
8.3     Menulis perkataan dan ayat denagn
  tulisan berangkai yang kemas. 
 | 
  
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Mengamati idea
  dalam perbincangan untuk memberikan pendapat. 
ii) Menerangkan
  idea yang dikemukakan dengan jelas. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) menyumbang
  idea yang bernas dalam sesuatu perbincangan. 
ii)
  membandingkan dan membezakan idea pihak lain dengan idea sendiri. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menganalisis
  idea yang dikemukakan untuk memberikan respons. 
ii) mendengar
  dan menerima pendapat orang lain dengan rasional. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Menulis
  perkataan dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan cantik. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menulis ayat
  dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan betul. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menulis
  perenggan dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan cantik. 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   
03 – 07 April 
 | 
  
  
   
Puisi 
 | 
  
  
   
2.0      Berbincang    
            tentang   
           tajuk-tajuk yang  
           relevan secara  
           bertatasusila. 
Fokus Utama  
( Lisan )  
4.2     Mengemukakan komen yang sesuai
  berdasarkan pemerhatian, pengalaman, dan maklumat yang disampai -kan oleh
  pihak lain. 
Fokus sampingan 
( Penulisan ) 
8.3     Menulis perkataan dan ayat dengan
  tulisan berangkai yang kemas. 
 | 
  
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Mengelaskan
  kekuatan dan kelemahan sesuatu maklumat yang diterima. 
ii) menyusun
  idea tentang sesuatu isu untuk membuat komen. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menghuraikan
  maklumat untuk memberikan teguran yang positif dan menyakinkan. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i)
  Membandingkan maklumat yang diterima untuk memberikan tegura. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Menulis
  perkataan dengan tulisan berangkai yang kemas dan cantik. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menulis ayat
  dengan tulisan berangkai yang kemas dan betul. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menulis
  perenggan dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan cantik 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   | 
  
  
   | 
  
  
   | 
  
  
   
UJIAN  
BULAN APRIL ( 10 – 14 April ) 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   
17 – 21 April 
 | 
  
  
   | 
  
  
   | 
  
  
   
PERBINCANGAN 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   
24 – 28 April 
 | 
  
  
   
Cerita Teladan 
 | 
  
  
   
3.0  Membaca kuat  dengan
  kelancaran sebutan,intonasi dan  
Fokus Utama  
( Bacaan )  
5.1     Membaca kuat perkataan dan ayaat dengan
  sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca. 
Fokus sampingan 
( Penulisan ) 
8.6     Membina wacana yang sempurna bagi
  keseluruhan karangan. 
 | 
  
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membaca
  perkataan, frasa, dan ayat yang mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk
  dengan sebutan dan intonasi yang betul. 
ii) Menerangkan
  makna perkataan, frasa, dan ayat. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membaca
  pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan
  tanda baca. 
ii)
  menejelaskan isi-isi penting yang terdapat dalam teks. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membaca ayat
  dalam teks dengan sebutan dan intonasi yang betul. 
ii)
  menghuraikan maksud ayat dalam teks. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i)
  Menggunakan pengurusan grafik bagi mengenal pasti isi yang sesuai sebagai
  kerangka penulisan. 
ii)
  Menulis sebuah karangan yang lengkap bersesuaian dengan format. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membina
  perenggan isi yang lengkap menggunakan ayat topik dan ayat huraian. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menulis
  karangan yang lengkap menepati cirri-ciri wacana yang baik. 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   | 
  
  
   | 
  
  
   | 
  
  
   | 
  
  
   | 
  
 
| 
   
02 – 05 Mei 
 | 
  
  
   
Jiran  
 | 
  
  
   
5.0   Membaca kuat dengan kelancaran sebutan,
  intonasi dan gaya pembacaan yang sesuai. 
Fokus Utama  
( Bacaan )  
5.2     Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
  sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang
  dibaca. 
Fokus sampingan 
( Penulisan ) 
9.1     Mengambil imlak bahan yang diperdengar
  -kan. 
 | 
  
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membaca
  bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul. 
ii) Menerangkan
  teks yang dibaca secara ringkas. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membaca
  bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul serta
  gaya yang sesuai. 
ii)
  Menghuraikan maklumat yang diperoleh daripada bahan yang dibaca. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membaca teks
  pelbagai laras dengan sebutan, dan intonasi yang betul serta gaya yang
  sesuai. 
ii) Memahami
  isi kandungan teks yang dibaca. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i)
  Mengeja dan menulis perkataan dan rangkaikata yang dibacakan. 
ii)Menulis
  pelbagai jenis ayat yang diperdengarkan dengan tanda baca yang betul. 
Aras 3 (Khamis/Jumaat) 
i)
  Mengambil imlak teks dengan ejaan dan tanda baca yang
  betul berdasarkan teks yang diperdengarkan. 
 | 
  
  
   | 
  
 
| 
   | 
  
   
Perayaan di Malaysia 
 | 
  
   
Membaca
  dan   memahami  maklumat yang terdapat dalam pelbagai teks. 
Fokus Utama  
(
  Penulisan ) 
6.1     Merujuk pelbagai sumber untuk mendapat kan
  maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet. 
Fokus sampingan 
( Penulisan ) 
9.2     Mengenal
  pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar dan dibaca. 
 | 
  
   
( 08 – 12 MEI ) 
PERBINCANGAN
  SOALAN PEPERIKSAAN 
( 15 – 19 MEI ) 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Merujuk kepada kamus untuk mencari makna, sebutan
  yang betul, ejaan, dan penggunaan perkataan yang tepat.  
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Merujuk kepada ensiklopedia dan tesaurus untuk
  mendapatkan maklumat. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Mengakses maklumat daripada laman web atau pelbagai
  sumber. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membuat catatan ringkas daripada maklumat yang
  diperoleh. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Mengklasifikasi dan merekodkan maklumat daripada
  pelbagai sumber. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membuat ringkasan berkaitan teks yang dibaca. 
CUTI PERTENGAHAN
  PENGGAL (16 HARI ) 
27 MEI – 11 JUN 
 | 
  
   | 
 
  
 | 
  
  
TEMA/TAJUK
 | 
  
  
HASIL PEMBELAJARAN
 | 
  
  
HURAIAN
HASIL PEMBELAJARAN
 | 
  
  
CATATAN
 | 
 
| 
   
12 – 16 Jun 
 | 
  
   
Pekerjaan 
 | 
  
   
6.0        
  Membaca
  dan memahami maklumat yang terdapat dalam pelbagai teks. 
Fokus Utama  
( Bacaan )  
6.1     Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk
  mendapat -kan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat
  daripada internet. 
Fokus
  Sampingan 
( Penulisan ) 
9.3   
  Menyusun maklumat daripada nota atau catatan hasil bahan yang didengar
  atau dibaca. 
 | 
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Merujuk kepada kamus untuk mencari
  makna,sebutan yang betul,ejaan, dann penggunaan perkataan yang tepat. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Merujuk kepada ensiklopedia dan tesaurus
  untuk mendapatkan maklumat. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Mengakses maklumat daripada laman web
  atau pelbagai sumber. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Menyusun maklumat menggunakan lakaran
  berbentuk grafik. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menyusun atur maklumat mengikut
  keutamaan. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menterjemahkan maklumat yang terdapat
  dalam teks prosa ke dalam bentuk grafik. 
 | 
  
   | 
 
| 
   
19 – 23 Jun 
 | 
  
  
Cita-cita
 | 
  
   
6.0       Membaca dan   
           
  memahami  
           
  maklumat yang  
           
  terdapat dalam  
           
  pelbagai teks. 
Fokus Utama  
( Bacaan ) 
6.3    
  Membaca dan mengenal pasti  isi
  utama dan isi sampingan   
daripada teks. 
Fokus
  Sampingan  
( Penulisan ) 
10.1    
  Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel  
yang 
  mudah, menarik dan  bermakna. 
 | 
  
   
Aras 1 ( Isnin )  
i) Membaca dan mengecam isi-isi penting
  daripada pelbagai bahan bacaan. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membaca dan mengenal pasti idea utama
  dan idea sokongan yang terdapat dalam teks. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Mengemukakan idea utama dan idea
  sokongan yang terdapat dalam bahan bacaan. 
Aras 1 ( Isnin )  
i) Mengenal pasti isi daripada pelbagai
  sumber berdasarkan tajuk. 
ii) membina draf karangan yang lengkap. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Melakukan transformasi maklumat dalam
  teks kepada pelbagai genre. 
ii) Menulis karangan menggunakan bahasa
  deskriptif. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menghasilkan prosa dan puisi secara
  terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan
  menarik. 
 | 
  
   | 
 
| 
   
26 – 30 Jun 
 | 
  
   
Flora
  dan Fauna 
 | 
  
   
6.0      
  Membaca dan   
           
  memahami  
           
  maklumat yang  
           
  terdapat dalam  
           
  pelbagai teks. 
Fokus Utama  
( Bacaan ) 
6.4      Membaca pantas secara luncuran untuk
  mendapatkan maklumat yang menyeluruh. 
Fokus
  Sampingan  
( Penulisan ) 
10. 2     Mengedit dan memurnikan
  hasil penulisan.
 | 
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks
  untuk mendapatkan gambaran umum. 
ii) Membaca ayat pertama dalam perenggan
  bagi sesuatu teks untuk mendapatkan idea. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membaca bahagian pengenalan sesebuah
  teks. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membaca indeks, glosari atau bibliografi
  sesuatu teks atau buku untuk mendapatkan maklumat lanjut. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan
  ejaan, perkataan, dan tanda baca dalam teks. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan
  kosa kata, kesilapan struktur ayat, dan kesilapan penggunaan imbuhan. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membuat pembetulan kesesuaian isi dengan
  tajuk. 
 | 
  
   | 
 
| 
   | 
  
   
Lawatan 
 | 
  
   
6.0      
  Membaca dan   
           
  memahami  
           
  maklumat yang  
           
  terdapat dalam  
           
  pelbagai teks. 
Fokus Utama  
( Bacaan ) 
6.5     Membaca pantas
  secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus. 
Fokus
  Sampingan   
( Penulisan ) 
10.3     Membuat ringkasan
  daripada bahan yang didengar dan dibaca. 
 | 
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membaca dan mencari fakta
  yang relevan.
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Mengimbas fakta yang relevan daripada
  pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Mengumpul maklumat secara imbasan untuk membuat
  keputusan. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Mengecam dan menyusun idea utama
  daripada petikan yang dibaca. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Mencatat isi daripada pelbagai bahan
  yang dibaca. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Meringkaskan karangan 
UJIAN JULAI  
(Kecuali Tahun 6 ) 
Guru Tahun 6 – buat
  rancangan P & P 
( 10 – 14 JULAI ) 
 | 
  
   | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   
7.0    Membaca, 
   
          menaakul dan  
          menghayati  
          kandungan teks  
          yang dibaca. 
Fokus Utama  
( Bacaan ) 
7.1    
  Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan
  tersirat. 
Fokus
  Sampingan  
( Penulisan ) 
11.1     Menyatakan pandangan
  tentang  
perkara yang menarik dalam sesebuah karya. 
 | 
  
   
PERBINCANGAN
  SOALAN  
(Kecuali Tahun 6
  ) 
Guru Tahun 6 –
  buat rancangan P & P 
( 17 –  21 JULAI ) 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membuat andaian tentang sesuatu perkara
  yang tersirat berdasarkan maklumat yang tersurat. 
ii) Menyatakan andaian yang dibuat secara
  ringkas. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat
  berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membuat kesimpulan tentang maksud
  tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Mengenal pasti perkara yang menarik
  dalam sesebuah karya. 
ii) Mengemukakan idea dengan jelas tentan
  sesebuah karya. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menyatakan pendapat tentang sesebuah
  karya secara kritis dan kreatif. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Merumus pandangan pelbagai pihak tentang
  sesebuah karya. 
 | 
  
   | 
 
| 
   
31
  Julai – 04 Ogos 
 | 
  
  
Perniagaan
 | 
  
   
7.0   Membaca, 
          menaakul dan 
          menghayati 
          kandungan teks 
          yang dibaca. 
Fokus Utama  
( Bacaan ) 
7.2     Membaca dan mengenal pasti perkataan,
  pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa daripada teks sastera dan bukan  sastera. 
Fokus
  Sampingan  
( Penulisan ) 
11.2     Mengulas karya bukan sastera dari segi
  penggunaan perkataan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran. 
 | 
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Mengecam diksi, istilah dan ayat yang
  memberi kesan dengan menyatakan sebab. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) memilih ayat yang memberikan kesan dalam
  teks prosa dan puisi dengan menyatakan alasan. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Mengklasifikasikan pelbagai jenis ayat
  yang memberikan kesan dengan mengemukakan alasan. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Mengecam maklumat yang terdapat dalam teks. 
ii) Menyatakan pandangan tentang mesej dan
  nilai yang terdapat dalam bahan. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menyaring maklumat untuk
  mendapatkan  mesej dan nilai yang
  terdapat dalam bahan. 
ii) menjelaskan mesej dan nilai yang
  terdapat dalam bahan. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Mengemukakan pendapat tentang mesej dan
  nilai yang terdapat dalam bahan. 
 | 
  
   | 
 
| 
   
07 – 11 Ogos 
 | 
  
   
Kesihatan 
 | 
  
   
7.0      Menggunakan  
          pelbagai jenis ayat 
          dan wacana dalam 
          penulisan.. 
Fokus utama  
( Bacaan ) 
8.1    
  Membina dan menulis perkataan, ayat  
tunggal, dan ayat majmuk. 
Fokus
  Sampingan  
( Penulisan ) 
11.3     Mengulas karya sastera
  yang mudah secara umum dari segi tema dan persoalan, watak dan perwatakan,
  nilai dan pengajaran, dan gaya bahasa.  
 | 
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Menulis perkataan dan pelbagai jenis
  ayat. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membina ayat tunggal dengan perluasan
  subjek dan predikat. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membina ayat majmuk dengan kata hubung
  yang tepat. 
Aras 1  
i) Mengenal ciri-ciri puisi tradisional dan
  moden. 
ii) Mengenal pasti watak dan perwatakan
  yang terdapat dalam teks. 
iii) Memberi pandangan tentang watak dan
  perwatakan yang terdapat dalam teks. 
Aras 2  
i) Mentafsir latar yang terdapat dalam
  karya. 
ii) Menjelaskan plot yang terdapat dalam
  karya. 
Aras 3 
i) Mengulas tema dan persoalan yang
  terdapat dalam karya. 
 | 
  
   | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   | 
 
| 
   
28 Ogos - 01 Sept 
 | 
  
  
Pertanian
 | 
  
   
8.0     Menggunakan 
          pelbagai jenis ayat. 
Fokus Utama  
( Bacaan ) 
8.2    
  Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu
  penulisan teks tentang sesuatu tajuk. 
Fokus
  Sampingan  
( Penulisan ) 
5.1     Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
  sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca. 
 | 
  
   
Pra
  UPSR Tahun 6 
Guru
  Tahun 1 – 5 buat rancangan P & P 
            ( 14
  – 18 Ogos ) 
CUTI
  PERTENGAHAN PENGGAL ( 9 hari ) 
(
  19 – 27 Ogos ) 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membina ayat tunggal dan ayat majmuk
  berdasarkan tajuk. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membina perenggan dengan ayat tunggal
  dan ayat majmuk. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menulis cerita berdasarkan sesuatu tajuk
  dengan menggunakan pelbagai jenis ayat 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membaca perkataaan, frasa dan ayat yang
  mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang
  betul.  
i) Menerangkan makna perkataan, frasa dan
  ayat.  
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membaca pelbagai jenis ayat dengan
  memberikan penekanan kepada intonasi berdasarkan tanda baca. 
ii) Menjelaskan isi-isi penting yang
  terdapat dalam teks. 
UJIAN SEPTEMBER 
( 04 – 08 SEPTEMBER ) 
 | 
  
   | 
 
| 
   
18 – 22 September 
 | 
  
  
Permainan 
 | 
  
   
8.0     Menggunakan  
          pelbagai jenis ayat. 
Fokus
  Utama  
(
  Bacaan ) 
8.3     Menulis perkataan dan ayat dengan
  tulisan berangkai yang kemas. 
Fokus
  Sampingan  
( Penulisan ) 
5.2     Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
  sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang
  dibaca. 
 | 
  
   
PERBINCANGAN
  SOALAN 
(
  11 – 15 SEPTEMBER ) 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Menulis perkataan dengan tulisan
  berangkai yang kemas dan cantik. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menulis ayat dengan menggunakan tulisan
  berangkai yang kemas dan betul. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menulis perenggan dengan menggunakan
  tulisan berangkai yang kemas dan betul. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membaca 
  bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang
  betul. 
ii) Menerangkan teks yang dibaca secara
  ringkas. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membaca bahan sastera dan bukan sastera
  dengan sebutan dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai. 
ii) Menghuraikan maklumat yang diperoleh
  daripada bahan yang dibaca. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membaca 
  teks pelbagai laras dengan sebutan, dan intonasi yang betul serta gaya
  yang sesuai. 
ii) Memahami isi kandungan teks yang
  dibaca. 
 | 
  
   | 
 
| 
   
25 – 29 Sept 
 | 
  
  
Reka Cipta
 | 
  
   
8.0     Menggunakan 
          pelbagai jenis ayat. 
Fokus Utama  
( Bacaan ) 
8.4     Membina dan menulis ayat topik dan ayat
  huraian berdasarkan sesuatu perkara. 
 | 
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membina ayat topik yang jelas tentang
  sesuatu isi. 
ii) Menyatakan dan menghuraikan isi utama
  dengan menggunakan ayat yang gramatis. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membina beberapa ayat huraian
  berdasarkan isi utama. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menulis karangan dengan menggunakan ayat
  topik dan ayat huraian yang lengkap. 
 | 
  
   | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   
Fokus
  Sampingan  
( Penulisan ) 
5.2     Membaca kuat teks prosa
  dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami
  perkara yang dibaca. 
 | 
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membaca 
  bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang
  betul. 
ii) Menerangkan teks yang dibaca secara
  ringkas. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membaca bahan sastera dan bukan sastera
  dengan sebutan dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.  
ii) Menghuraikan maklumat yang diperoleh
  daripada bahan yang dibaca. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membaca 
  teks pelbagai laras  dengan
  sebutan, dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai. 
ii) Memahami isi kandungan teks yang
  dibaca. 
 | 
  
   | 
 
| 
   
02 –
  06 Okt 
 | 
  
  
Binatang peliharaan
 | 
  
   
8.0     Menggunakan 
          pelbagai jenis ayat. 
Fokus
  Utama  
(
  Bacaan ) 
8.5     Mengenal pasti dan menggunakan penanda
  wacana yang sesuai dalam satu perenggan bagi sesebuah karangan. 
Fokus
  Sampingan  
( Penulisan ) 
6.2     Mengenal pasti pelbagai
  genre penulisan. 
 | 
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Memilih dan mengenal pasti penanda
  wacana. 
ii) Menggunakan penanda wacana yang sesuai
  dalam ayat. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menghuraikan isi dengan jelas untuk
  menhasilkan perenggan yang koheren. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menghubungkaitkan isi utama dan isi
  sampingan dengan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan pemerengganan
  yang kohesi. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Mengenal pasti penggunaan kata,frasa,
  ayat, dan peribahasa dalam sesuatu genre. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menyatakan perbezaan penggunaan laras
  bahasa yang terdapat dalam pelbagai genre. 
 | 
  
   | 
 
| 
   | 
  
   | 
  
   | 
  
   
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menghubungkaitkan isi utama dan isi
  sampingan dengan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan pemerengganan
  yang kohesi. 
 | 
  
   | 
 
| 
   
09 – 13 Okt 
 | 
  
  
Cerita Rakyat 
 | 
  
   
8.0     Menggunakan 
          pelbagai jenis ayat. 
Fokus Utama  
( Bacaan ) 
8.6     Membina wacana yang sempurna bagi
  keseluruhan karangan. 
Fokus
  Sampingan  
( Penulisan ) 
6.3    
  Membaca dan 
mengenal pasti  isi utama dan  isi sampingan   
daripada teks. 
 | 
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Menggunakan pengurusan grafik bagi
  mengenal pasti isi yang sesuai sebagai kerangka penulisan. 
ii) Menulis sebuah karangan yang lengkap
  bersesuaian dengan format. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membina perenggan isi yang lengkap
  menggunakan ayat topik dan ayat huraian. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) menulis karangan yang lengkap menepati
  ciri-ciri wacana yang baik 
Aras 1 ( Isnin )  
i) Membaca dan mengecam isi-isi penting
  daripada pelbagai bahan bacaan. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membaca dan mengenal pasti idea utama
  dan idea sokongan yang terdapat dalam teks. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Mengemukakan idea utama dan idea
  sokongan yang terdapat dalam bahan bacaan. 
 | 
  
   | 
 
| 
   
16 – 20 Okt 
 | 
  
  
Bangunan / Mercu Tanda 
 | 
  
   
9.0    
  Mencatat dan  
         
  menyusun   
         
  maklumat. 
Fokus Utama  
( Bacaan ) 
9.1     Mengambil imlak teks yang
  diperdengarkan. 
Fokus
  Sampingan  
( Penulisan ) 
6.4     Membaca pantas secara luncuran untuk
  mendapatkan maklumat yang menyeluruh. 
 | 
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Mengeja dan menulis perkataan dan
  rangkai kata yang dibacakan. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menulis ayat yang diperdengarkan dengan
  menggunakan tanda baca yang betul. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Mengambil imlak teks dengan ejaan dan
  tanda baca yang betul berdasarkan teks yang diperdengarkan. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks
  untuk mendapatkan gambaran umum. 
ii) membaca ayat pertama dalam perenggan
  bagi sesuatu teks untuk mendapatkan idea. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Membaca bahagian pengenalan sesebuah
  teks. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membaca indeks, glosari atau bibliografi
  sesuatu teks atau buku untuk mendapatkan maklumat lanjut. 
 | 
  
   | 
 
| 
   
23 – 27 Okt 
 | 
  
  
Majlis Keramaian
 | 
  
   
9.0    
  Mencatat dan  
         
  menyusun   
         
  maklumat. 
Fokus Utama  
( Bacaan ) 
9.2     Mengenal pasti maklumat dan mencatat
  nota daripada bahan yang didengar dan dibaca. 
Fokus
  Sampingan  
( Penulisan
  ) 
6.5     Membaca pantas
  secara imbasan untuk mendapat  
 | 
  
   
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membuat catatan ringkas daripada
  maklumat yang diperoleh. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Mengklasifikasi dan merekodkan maklumat
  daripada pelbagai sumber. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membuat ringkasan berkaitan teks yang
  dibaca. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membaca dan mencari fakta yang relevan. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Mengimbas fakta yang relevan daripada
  pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Mengumpul maklumat secara imbasan unt 
 | 
  
   | 
 
| 
   
13 – 17 Nov 
 | 
  
  
Nilai-nilai Murni
 | 
  
   
9.0    
  Mencatat dan  
         
  menyusun   
         
  maklumat. 
Fokus Utama  
( Bacaan ) 
9.3    
  Menyusun maklumat daripada nota  
atau catatan hasil bahan yang didengar atau
  dibaca secara kohesif. 
Fokus
  Sampingan  
( Penulisan ) 
7.1     Membaca dan menerang-  
 | 
  
   
PEPERIKSAAN
  SEMESTER 2 
(
  30 OKT – 03 NOV ) 
PERBINCANGAN
  SOALAN 
(
  06 – 10 NOVEMBER ) 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Menyusun maklumat menggunakan lakaran
  berbentuk grafik. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menyusun atur maklumat mengikut
  keutamaan. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Menterjemahkan maklumat yang terdapat
  dalam teks prosa ke dalam bentuk grafik. 
Aras 1 ( Isnin ) 
i) Membuat andaian tentang sesuatu perkara
  yang tersirat berdasarkan maklumat yang tersurat. 
ii) Menyatakan andaian yang dibuat secara
  ringkas. 
Aras 2 ( Selasa / Rabu ) 
i) Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat
  berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik. 
Aras 3 ( Khamis / Jumaat ) 
i) Membuat kesimpulan tentang maksud
  tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik. 
 | 
  
   | 
 
mohon share
BalasPadam