MINGGU
|
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
3 – 6 Januari
|
Keluarga
|
1.0
Berbual dengan
keluarga, rakan sebaya dan pihak lain dalam situasi formal dan tidak formal.
Fokus Utama
( Lisan )
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara
berkaitan dengan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat,
sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Menggunakan
kata panggilan yang sesuai mengikut situasi dalam perbualan.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i)
Bertukar-tukar pandangan sesuatu isi.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menerima
teguran dengan hati yang terbuka dalam
perbualan.
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca
perkataan, frasa, dan ayat yang mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii) Menerangkan
makna perkataan, frasa, dan ayat.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membaca dan
memahami pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan kepada intonasi
berdasarkan tanda baca.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membaca
petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul dan menarik.
ii) Menjelaskan
makna perkataan mengikut konteks.
|
|
9 – 13 Januari
|
Sekolah
|
1.0
Berbual dengan
keluarga, rakan sebaya dan pihak lain dalam situasi formal dan tidak formal.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Mendengar
dan mengecam intonasi soalan tanpa kata tanya.
ii) mengemukakan
soalan dengan kata tanya dan tanpa kata tanya untuk mendapatkan maklumat.
iii) menjawab
untuk menjelaskan sesuatu perkara yang dikemukakan dengan menggunakan bahasa
yang santun.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Mengemukakan
soalan yang relevan tentang topik yang berkaitan.
ii) menjawab
soalan yang mempunyai makana yang tersirat
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Bersoal
jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan soalan
pelbagai aras.
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca bahan sastera dan bukan sastera dengan
sebutan dan intonasi yang betul.
ii) Menerangkan
teks yang dibaca secara ringkas.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membaca bahan sastera dan bukan sastera dengan
sebutan dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
ii) Menghuraikan
maklumat yang diperoleh daripada bahan yang dibaca.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membaca teks
pelbagai laras dengan sebutan, dan intonasi yang betul serta gaya yang
sesuai.
ii) Menjawab
soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
|
|
|
|
Fokus Utama
( Lisan )
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu
perkara secara bertatasusila.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang
dibaca.
|
|
|
16 – 20 Januari
|
Sukan
|
1.0 Berbual dengan
keluarga, rakan
sebaya dan pihak
lain dalam situasi
formal dan tidak
formal.
Fokus Utama
( Lisan )
1.3 Memberikan dan memahami arahan serta
pesanan tentang sesuatu perkara.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk
mendapat kan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat
daripada internet.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Mnyatakan
panduan tunjuk arah kepada orang lain.
ii)
Menyampaikan arahan serta pesanan dengan intonasi yang betul dan bersopan.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Mendengar
dan menerima arahan dengan betul untuk bertindak balas.
ii)
Melaksanakan arahan serta pesanan dengan cepat dan tersusun.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menelliti
arahan dan pesanan untuk membuat tindakan wajar.
ii)
melaksanakan arahan serta pesanan mengikut keutamaan.
Aras 1 ( Isnin )
i) Merujuk
kepada kamus untuk mencari makna, sebutan yang betul, ejaan, dan penggunaan
perkataan yang tepat.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Merujuk
kepada ensiklopedia dan tesaurus untuk mendapatkan maklumat.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Mengakses
maklumat daripada laman web atau pelbagai sumber.
|
|
23 – 27 Januari
|
Kesenian
|
1.0 Berbual dengan
keluarga, rakan
sebaya dan pihak
lain dalam situasi
formal dan tidak
formal.
Fokus Utama
( Lisan )
1.4 Menyatakan permintaan secara berterus
terang dan menyakinkan dengan menggunakan intonasi dan paralinguistik yang
sesuai untuk menguatkan permintaan.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
6.2 Membaca dan mengenal pasti pelbagai genre
penulisan
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Memilih dan
menggunakan kata dan ayat yang sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan.
ii) Menyatakan
sebab untuk menyokong sesuatu permintaan.
iii) Memohon
pertimbangan untuk memenuhi sesuatu permintaan.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menggunakan
kata dan ayat yang sesuai untuk menyakinkan pihak lain dalam menyatakan
permintaan.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menyatakan
hasrat dengan mengemukakan alasan untuk mengukuhkan permintaan.
Aras 1 ( Isnin )
i) Menngenal
pasti penggunaan kata, frasa,ayat,dan peribahasa dalam sesuatu genre.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menyatakan
perbezaan
penggunaan
laras bahasa yang terdapat dalam pelbagai genre.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menyatakan
ciri-ciri penulisan genre.
|
|
30 Jan – 03 Feb
|
Tokoh Negara / Sejarah / seniman / Sukan
|
1.0 Berbual dengan
keluarga, rakan
sebaya dan pihak
lain dalam situasi
formal dan tidak
formal.
Fokus Utama
( Lisan )
1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu
perkara yang tersurat dan tersirat dengan menggunakan kata, ungkapan, dan
ayat yang sesuai.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan
isi sampingan daripada teks.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Menjelaskan
isi yang tersurat dan tersirat berdasarkan sesuatu topik yang dibualkan.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i)
Menghubungkaitkan dan menjelaskan isi tersurat dan tersirat dalam sesuatu
bahan.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membuat
perbandingan maklumat tersurat untuk menjelaskan maksud tersirat.
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca dan
mengecam isi-isi penting daripada pelbagai bahan bacaan
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membaca dan
mengenal pasti idea utama dan idea sokongan yang terdapat dalam teks.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) mengemukakan
idea utama dan idea sokongan yang terdapat dalam bahan bacaan.
|
|
06 – 10 Februari
|
Pendidikan
|
1.0 Berbual dengan
keluarga, rakan
sebaya dan pihak
lain dalam situasi
formal dan tidak
formal.
Fokus Utama
( Lisan )
1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan semasa
menjalankan transaksi dalam urusan harian untuk mendapat kan barangan dan
perkhidmatan.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk
mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Menggunakan
kata dan istilah yang betul semasa berurusan.
ii) Menyoal
untuk mendapatkan penjelasan tentang sesuatu perkhidmatan yang diperlukan.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Berunding
dengan sopan untuk mendapatkan persetujuan dalam berurusan.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Memujuk
dengan menggunakan ayat dan intonasi yang sesuai untuk mendapatkan keyakinan
semasa berurusan.
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca
tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk mendapatkan gambaran umum.
ii) Membaca ayat
pertama dalam perenggan bagi sesuatu teks untuk mendapatkan idea.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membaca
bahagian pengenalan sesebuah teks.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membaca
indeks, glosari atau bibliografi sesuatu teks atau buku untuk mendapatkan maklumat
lanjut.
|
|
13 – 17 Februari
|
Sains dan Teknologi
|
2.0 Bercerita
dan
melaporkan
sesuatu perkara
yang didengar,
ditonton, dibaca
atau dialami.
Fokus Utama
( Lisan )
2.1 Bercerita menggunakan kata, frasa, ayat,
serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
Fokus Sampingan
( Bacaan )
Fokus Sampingan
( Bacaan )
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Mmilih diksi
yang sesuai untuk menyampaikan sesuatu cerita.
ii)
Menyampaikan cerita dengan menggunakan diksi yang telah dipilih.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Bercerita
berdasarkan bahan yang telah dibaca menggunakan pelbagai pola ayat.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i)
Mempersembahkan cerita dengan sebutan, intonasi, dan penghayatan yang sesuai.
ii) Menerangkan
watak yang terdapat dalam cerita.
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca
perkataan, frasa, dan ayat yang mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii) Menerangkan
makna perkataan, frasa, dan ayat.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan
penekanan kepada intonasi berdasarkan tanda baca.
ii) Menjelaskan
isi-isi penting yang terdapat dalam teks.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membaca ayat
dalam teks dengan sebutan dan intonasi yang betul dan menarik.
ii)
Menghuraikan maksud ayat dalam teks.
|
|
20 – 24 Februari
|
|
|
UJIAN BULAN FEBRUARI
|
|
27 Feb – 03 Mac
|
|
|
PERBINCANGAN SOALAN
|
|
06 – 10 Mac
|
Rakan
Sebaya
|
3.0 Menyampaikan
maklumat dalam
pengucapan yang
mudah, betul,
menarik dan
berkesan.
Fokus Utama
( Lisan )
3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang
menyakinkan.
Fokus sampingan
( Penulisan )
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat
tunggal, dan ayat majmuk
|
Aras 1 ( Isnin )
i)
Membentangkan dapatan tentang sesuatu isu dengan memberikan penjelasan yang
setimpal.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i)
Mengembangkan idea berdasarkan pemerhatian dengan menyatakan bukti yang
sahih.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menerangkan
sebab dan akibat tentang sesuatu isu dengan mengemukakan bukt yang konkrit.
Aras 1 ( Isnin )
i) Menulis
perkataan dan pelbagai jenis ayat.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membina ayat
tunggal dengan perluasan subjek dan predikat.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung yang tepat.
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL
( 9 HARI )
|
|
20 – 24 Mac
|
Kemasyarakatan
|
3.0 Menyampaikan
maklumat dalam
pengucapan yang
mudah, betul,
menarik dan
berkesan.
Fokus Utama
( Lisan )
3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain
dalam aktiviti yang terancang.
Fokus sampingan
( Penulisan )
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Mengemukakan
hujah yang bernas tentang sesuatu topik dengan intonasi dan sebutan yang
betul.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menyampaikan
pengucapan umum tentang sesuatu tajuk dengan menggunakan
diksi,ayat,sebutan,intonasi, dan gaya yang sesuai.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Melahirkan
perasaan dengan menggunkan bahasa puitis berdasarkan sesuatu tema.
Aras 1 ( Isnin )
i) Membina ayat
tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membina
perenggan dengan ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menulis
cerita berdasarkan sesuatu tajuk dengan menggunakan pelbagai jenis ayat.
|
|
27 – 31 Mac
|
|
4.0 Berbincang tentang tajuk-tajuk yang releven secara
bertatasusila.
Fokus Utama
( Lisan )
4.1 Mengemukakan idea, pandangan, dan pendapat
tentang sesuatu perkara secara terperinc, tepat, dan tersusun.
Fokus sampingan
( Penulisan )
8.3 Menulis perkataan dan ayat denagn
tulisan berangkai yang kemas.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Mengamati idea
dalam perbincangan untuk memberikan pendapat.
ii) Menerangkan
idea yang dikemukakan dengan jelas.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) menyumbang
idea yang bernas dalam sesuatu perbincangan.
ii)
membandingkan dan membezakan idea pihak lain dengan idea sendiri.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menganalisis
idea yang dikemukakan untuk memberikan respons.
ii) mendengar
dan menerima pendapat orang lain dengan rasional.
Aras 1 ( Isnin )
i) Menulis
perkataan dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menulis ayat
dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan betul.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menulis
perenggan dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.
|
|
03 – 07 April
|
Puisi
|
2.0 Berbincang
tentang
tajuk-tajuk yang
relevan secara
bertatasusila.
Fokus Utama
( Lisan )
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai
berdasarkan pemerhatian, pengalaman, dan maklumat yang disampai -kan oleh
pihak lain.
Fokus sampingan
( Penulisan )
8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan
tulisan berangkai yang kemas.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Mengelaskan
kekuatan dan kelemahan sesuatu maklumat yang diterima.
ii) menyusun
idea tentang sesuatu isu untuk membuat komen.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menghuraikan
maklumat untuk memberikan teguran yang positif dan menyakinkan.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i)
Membandingkan maklumat yang diterima untuk memberikan tegura.
Aras 1 ( Isnin )
i) Menulis
perkataan dengan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menulis ayat
dengan tulisan berangkai yang kemas dan betul.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menulis
perenggan dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan cantik
|
|
|
|
|
UJIAN
BULAN APRIL ( 10 – 14 April )
|
|
17 – 21 April
|
|
|
PERBINCANGAN
|
|
24 – 28 April
|
Cerita Teladan
|
3.0 Membaca kuat dengan
kelancaran sebutan,intonasi dan
Fokus Utama
( Bacaan )
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayaat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Fokus sampingan
( Penulisan )
8.6 Membina wacana yang sempurna bagi
keseluruhan karangan.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca
perkataan, frasa, dan ayat yang mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii) Menerangkan
makna perkataan, frasa, dan ayat.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membaca
pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan
tanda baca.
ii)
menejelaskan isi-isi penting yang terdapat dalam teks.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membaca ayat
dalam teks dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii)
menghuraikan maksud ayat dalam teks.
Aras 1 ( Isnin )
i)
Menggunakan pengurusan grafik bagi mengenal pasti isi yang sesuai sebagai
kerangka penulisan.
ii)
Menulis sebuah karangan yang lengkap bersesuaian dengan format.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membina
perenggan isi yang lengkap menggunakan ayat topik dan ayat huraian.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menulis
karangan yang lengkap menepati cirri-ciri wacana yang baik.
|
|
|
|
|
|
|
02 – 05 Mei
|
Jiran
|
5.0 Membaca kuat dengan kelancaran sebutan,
intonasi dan gaya pembacaan yang sesuai.
Fokus Utama
( Bacaan )
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang
dibaca.
Fokus sampingan
( Penulisan )
9.1 Mengambil imlak bahan yang diperdengar
-kan.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca
bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii) Menerangkan
teks yang dibaca secara ringkas.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membaca
bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul serta
gaya yang sesuai.
ii)
Menghuraikan maklumat yang diperoleh daripada bahan yang dibaca.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membaca teks
pelbagai laras dengan sebutan, dan intonasi yang betul serta gaya yang
sesuai.
ii) Memahami
isi kandungan teks yang dibaca.
Aras 1 ( Isnin )
i)
Mengeja dan menulis perkataan dan rangkaikata yang dibacakan.
ii)Menulis
pelbagai jenis ayat yang diperdengarkan dengan tanda baca yang betul.
Aras 3 (Khamis/Jumaat)
i)
Mengambil imlak teks dengan ejaan dan tanda baca yang
betul berdasarkan teks yang diperdengarkan.
|
|
|
Perayaan di Malaysia
|
Membaca
dan memahami maklumat yang terdapat dalam pelbagai teks.
Fokus Utama
(
Penulisan )
6.1 Merujuk pelbagai sumber untuk mendapat kan
maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
Fokus sampingan
( Penulisan )
9.2 Mengenal
pasti maklumat dan mencatat nota daripada bahan yang didengar dan dibaca.
|
( 08 – 12 MEI )
PERBINCANGAN
SOALAN PEPERIKSAAN
( 15 – 19 MEI )
Aras 1 ( Isnin )
i) Merujuk kepada kamus untuk mencari makna, sebutan
yang betul, ejaan, dan penggunaan perkataan yang tepat.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Merujuk kepada ensiklopedia dan tesaurus untuk
mendapatkan maklumat.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Mengakses maklumat daripada laman web atau pelbagai
sumber.
Aras 1 ( Isnin )
i) Membuat catatan ringkas daripada maklumat yang
diperoleh.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Mengklasifikasi dan merekodkan maklumat daripada
pelbagai sumber.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membuat ringkasan berkaitan teks yang dibaca.
CUTI PERTENGAHAN
PENGGAL (16 HARI )
27 MEI – 11 JUN
|
|
|
TEMA/TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
HURAIAN
HASIL PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
12 – 16 Jun
|
Pekerjaan
|
6.0
Membaca
dan memahami maklumat yang terdapat dalam pelbagai teks.
Fokus Utama
( Bacaan )
6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk
mendapat -kan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat
daripada internet.
Fokus
Sampingan
( Penulisan )
9.3
Menyusun maklumat daripada nota atau catatan hasil bahan yang didengar
atau dibaca.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Merujuk kepada kamus untuk mencari
makna,sebutan yang betul,ejaan, dann penggunaan perkataan yang tepat.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Merujuk kepada ensiklopedia dan tesaurus
untuk mendapatkan maklumat.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Mengakses maklumat daripada laman web
atau pelbagai sumber.
Aras 1 ( Isnin )
i) Menyusun maklumat menggunakan lakaran
berbentuk grafik.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menyusun atur maklumat mengikut
keutamaan.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menterjemahkan maklumat yang terdapat
dalam teks prosa ke dalam bentuk grafik.
|
|
19 – 23 Jun
|
Cita-cita
|
6.0 Membaca dan
memahami
maklumat yang
terdapat dalam
pelbagai teks.
Fokus Utama
( Bacaan )
6.3
Membaca dan mengenal pasti isi
utama dan isi sampingan
daripada teks.
Fokus
Sampingan
( Penulisan )
10.1
Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e-mel
yang
mudah, menarik dan bermakna.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca dan mengecam isi-isi penting
daripada pelbagai bahan bacaan.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membaca dan mengenal pasti idea utama
dan idea sokongan yang terdapat dalam teks.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Mengemukakan idea utama dan idea
sokongan yang terdapat dalam bahan bacaan.
Aras 1 ( Isnin )
i) Mengenal pasti isi daripada pelbagai
sumber berdasarkan tajuk.
ii) membina draf karangan yang lengkap.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Melakukan transformasi maklumat dalam
teks kepada pelbagai genre.
ii) Menulis karangan menggunakan bahasa
deskriptif.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menghasilkan prosa dan puisi secara
terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan
menarik.
|
|
26 – 30 Jun
|
Flora
dan Fauna
|
6.0
Membaca dan
memahami
maklumat yang
terdapat dalam
pelbagai teks.
Fokus Utama
( Bacaan )
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk
mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
Fokus
Sampingan
( Penulisan )
10. 2 Mengedit dan memurnikan
hasil penulisan.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks
untuk mendapatkan gambaran umum.
ii) Membaca ayat pertama dalam perenggan
bagi sesuatu teks untuk mendapatkan idea.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membaca bahagian pengenalan sesebuah
teks.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membaca indeks, glosari atau bibliografi
sesuatu teks atau buku untuk mendapatkan maklumat lanjut.
Aras 1 ( Isnin )
i) Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan
ejaan, perkataan, dan tanda baca dalam teks.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan
kosa kata, kesilapan struktur ayat, dan kesilapan penggunaan imbuhan.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membuat pembetulan kesesuaian isi dengan
tajuk.
|
|
|
Lawatan
|
6.0
Membaca dan
memahami
maklumat yang
terdapat dalam
pelbagai teks.
Fokus Utama
( Bacaan )
6.5 Membaca pantas
secara imbasan untuk mendapatkan maklumat khusus.
Fokus
Sampingan
( Penulisan )
10.3 Membuat ringkasan
daripada bahan yang didengar dan dibaca.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca dan mencari fakta
yang relevan.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Mengimbas fakta yang relevan daripada
pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Mengumpul maklumat secara imbasan untuk membuat
keputusan.
Aras 1 ( Isnin )
i) Mengecam dan menyusun idea utama
daripada petikan yang dibaca.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Mencatat isi daripada pelbagai bahan
yang dibaca.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Meringkaskan karangan
UJIAN JULAI
(Kecuali Tahun 6 )
Guru Tahun 6 – buat
rancangan P & P
( 10 – 14 JULAI )
|
|
|
|
7.0 Membaca,
menaakul dan
menghayati
kandungan teks
yang dibaca.
Fokus Utama
( Bacaan )
7.1
Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan
tersirat.
Fokus
Sampingan
( Penulisan )
11.1 Menyatakan pandangan
tentang
perkara yang menarik dalam sesebuah karya.
|
PERBINCANGAN
SOALAN
(Kecuali Tahun 6
)
Guru Tahun 6 –
buat rancangan P & P
( 17 – 21 JULAI )
Aras 1 ( Isnin )
i) Membuat andaian tentang sesuatu perkara
yang tersirat berdasarkan maklumat yang tersurat.
ii) Menyatakan andaian yang dibuat secara
ringkas.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat
berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membuat kesimpulan tentang maksud
tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.
Aras 1 ( Isnin )
i) Mengenal pasti perkara yang menarik
dalam sesebuah karya.
ii) Mengemukakan idea dengan jelas tentan
sesebuah karya.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menyatakan pendapat tentang sesebuah
karya secara kritis dan kreatif.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Merumus pandangan pelbagai pihak tentang
sesebuah karya.
|
|
31
Julai – 04 Ogos
|
Perniagaan
|
7.0 Membaca,
menaakul dan
menghayati
kandungan teks
yang dibaca.
Fokus Utama
( Bacaan )
7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan,
pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa daripada teks sastera dan bukan sastera.
Fokus
Sampingan
( Penulisan )
11.2 Mengulas karya bukan sastera dari segi
penggunaan perkataan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Mengecam diksi, istilah dan ayat yang
memberi kesan dengan menyatakan sebab.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) memilih ayat yang memberikan kesan dalam
teks prosa dan puisi dengan menyatakan alasan.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Mengklasifikasikan pelbagai jenis ayat
yang memberikan kesan dengan mengemukakan alasan.
Aras 1 ( Isnin )
i) Mengecam maklumat yang terdapat dalam teks.
ii) Menyatakan pandangan tentang mesej dan
nilai yang terdapat dalam bahan.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menyaring maklumat untuk
mendapatkan mesej dan nilai yang
terdapat dalam bahan.
ii) menjelaskan mesej dan nilai yang
terdapat dalam bahan.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Mengemukakan pendapat tentang mesej dan
nilai yang terdapat dalam bahan.
|
|
07 – 11 Ogos
|
Kesihatan
|
7.0 Menggunakan
pelbagai jenis ayat
dan wacana dalam
penulisan..
Fokus utama
( Bacaan )
8.1
Membina dan menulis perkataan, ayat
tunggal, dan ayat majmuk.
Fokus
Sampingan
( Penulisan )
11.3 Mengulas karya sastera
yang mudah secara umum dari segi tema dan persoalan, watak dan perwatakan,
nilai dan pengajaran, dan gaya bahasa.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Menulis perkataan dan pelbagai jenis
ayat.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membina ayat tunggal dengan perluasan
subjek dan predikat.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membina ayat majmuk dengan kata hubung
yang tepat.
Aras 1
i) Mengenal ciri-ciri puisi tradisional dan
moden.
ii) Mengenal pasti watak dan perwatakan
yang terdapat dalam teks.
iii) Memberi pandangan tentang watak dan
perwatakan yang terdapat dalam teks.
Aras 2
i) Mentafsir latar yang terdapat dalam
karya.
ii) Menjelaskan plot yang terdapat dalam
karya.
Aras 3
i) Mengulas tema dan persoalan yang
terdapat dalam karya.
|
|
|
|
|
|
|
28 Ogos - 01 Sept
|
Pertanian
|
8.0 Menggunakan
pelbagai jenis ayat.
Fokus Utama
( Bacaan )
8.2
Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu
penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Fokus
Sampingan
( Penulisan )
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
|
Pra
UPSR Tahun 6
Guru
Tahun 1 – 5 buat rancangan P & P
( 14
– 18 Ogos )
CUTI
PERTENGAHAN PENGGAL ( 9 hari )
(
19 – 27 Ogos )
Aras 1 ( Isnin )
i) Membina ayat tunggal dan ayat majmuk
berdasarkan tajuk.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membina perenggan dengan ayat tunggal
dan ayat majmuk.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menulis cerita berdasarkan sesuatu tajuk
dengan menggunakan pelbagai jenis ayat
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca perkataaan, frasa dan ayat yang
mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang
betul.
i) Menerangkan makna perkataan, frasa dan
ayat.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membaca pelbagai jenis ayat dengan
memberikan penekanan kepada intonasi berdasarkan tanda baca.
ii) Menjelaskan isi-isi penting yang
terdapat dalam teks.
UJIAN SEPTEMBER
( 04 – 08 SEPTEMBER )
|
|
18 – 22 September
|
Permainan
|
8.0 Menggunakan
pelbagai jenis ayat.
Fokus
Utama
(
Bacaan )
8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan
tulisan berangkai yang kemas.
Fokus
Sampingan
( Penulisan )
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang
dibaca.
|
PERBINCANGAN
SOALAN
(
11 – 15 SEPTEMBER )
Aras 1 ( Isnin )
i) Menulis perkataan dengan tulisan
berangkai yang kemas dan cantik.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menulis ayat dengan menggunakan tulisan
berangkai yang kemas dan betul.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menulis perenggan dengan menggunakan
tulisan berangkai yang kemas dan betul.
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca
bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang
betul.
ii) Menerangkan teks yang dibaca secara
ringkas.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membaca bahan sastera dan bukan sastera
dengan sebutan dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
ii) Menghuraikan maklumat yang diperoleh
daripada bahan yang dibaca.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membaca
teks pelbagai laras dengan sebutan, dan intonasi yang betul serta gaya
yang sesuai.
ii) Memahami isi kandungan teks yang
dibaca.
|
|
25 – 29 Sept
|
Reka Cipta
|
8.0 Menggunakan
pelbagai jenis ayat.
Fokus Utama
( Bacaan )
8.4 Membina dan menulis ayat topik dan ayat
huraian berdasarkan sesuatu perkara.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Membina ayat topik yang jelas tentang
sesuatu isi.
ii) Menyatakan dan menghuraikan isi utama
dengan menggunakan ayat yang gramatis.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membina beberapa ayat huraian
berdasarkan isi utama.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menulis karangan dengan menggunakan ayat
topik dan ayat huraian yang lengkap.
|
|
|
|
Fokus
Sampingan
( Penulisan )
5.2 Membaca kuat teks prosa
dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami
perkara yang dibaca.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca
bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang
betul.
ii) Menerangkan teks yang dibaca secara
ringkas.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membaca bahan sastera dan bukan sastera
dengan sebutan dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
ii) Menghuraikan maklumat yang diperoleh
daripada bahan yang dibaca.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membaca
teks pelbagai laras dengan
sebutan, dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
ii) Memahami isi kandungan teks yang
dibaca.
|
|
02 –
06 Okt
|
Binatang peliharaan
|
8.0 Menggunakan
pelbagai jenis ayat.
Fokus
Utama
(
Bacaan )
8.5 Mengenal pasti dan menggunakan penanda
wacana yang sesuai dalam satu perenggan bagi sesebuah karangan.
Fokus
Sampingan
( Penulisan )
6.2 Mengenal pasti pelbagai
genre penulisan.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Memilih dan mengenal pasti penanda
wacana.
ii) Menggunakan penanda wacana yang sesuai
dalam ayat.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menghuraikan isi dengan jelas untuk
menhasilkan perenggan yang koheren.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menghubungkaitkan isi utama dan isi
sampingan dengan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan pemerengganan
yang kohesi.
Aras 1 ( Isnin )
i) Mengenal pasti penggunaan kata,frasa,
ayat, dan peribahasa dalam sesuatu genre.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menyatakan perbezaan penggunaan laras
bahasa yang terdapat dalam pelbagai genre.
|
|
|
|
|
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menghubungkaitkan isi utama dan isi
sampingan dengan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan pemerengganan
yang kohesi.
|
|
09 – 13 Okt
|
Cerita Rakyat
|
8.0 Menggunakan
pelbagai jenis ayat.
Fokus Utama
( Bacaan )
8.6 Membina wacana yang sempurna bagi
keseluruhan karangan.
Fokus
Sampingan
( Penulisan )
6.3
Membaca dan
mengenal pasti isi utama dan isi sampingan
daripada teks.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Menggunakan pengurusan grafik bagi
mengenal pasti isi yang sesuai sebagai kerangka penulisan.
ii) Menulis sebuah karangan yang lengkap
bersesuaian dengan format.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membina perenggan isi yang lengkap
menggunakan ayat topik dan ayat huraian.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) menulis karangan yang lengkap menepati
ciri-ciri wacana yang baik
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca dan mengecam isi-isi penting
daripada pelbagai bahan bacaan.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membaca dan mengenal pasti idea utama
dan idea sokongan yang terdapat dalam teks.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Mengemukakan idea utama dan idea
sokongan yang terdapat dalam bahan bacaan.
|
|
16 – 20 Okt
|
Bangunan / Mercu Tanda
|
9.0
Mencatat dan
menyusun
maklumat.
Fokus Utama
( Bacaan )
9.1 Mengambil imlak teks yang
diperdengarkan.
Fokus
Sampingan
( Penulisan )
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk
mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Mengeja dan menulis perkataan dan
rangkai kata yang dibacakan.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menulis ayat yang diperdengarkan dengan
menggunakan tanda baca yang betul.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Mengambil imlak teks dengan ejaan dan
tanda baca yang betul berdasarkan teks yang diperdengarkan.
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks
untuk mendapatkan gambaran umum.
ii) membaca ayat pertama dalam perenggan
bagi sesuatu teks untuk mendapatkan idea.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Membaca bahagian pengenalan sesebuah
teks.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membaca indeks, glosari atau bibliografi
sesuatu teks atau buku untuk mendapatkan maklumat lanjut.
|
|
23 – 27 Okt
|
Majlis Keramaian
|
9.0
Mencatat dan
menyusun
maklumat.
Fokus Utama
( Bacaan )
9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat
nota daripada bahan yang didengar dan dibaca.
Fokus
Sampingan
( Penulisan
)
6.5 Membaca pantas
secara imbasan untuk mendapat
|
Aras 1 ( Isnin )
i) Membuat catatan ringkas daripada
maklumat yang diperoleh.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Mengklasifikasi dan merekodkan maklumat
daripada pelbagai sumber.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membuat ringkasan berkaitan teks yang
dibaca.
Aras 1 ( Isnin )
i) Membaca dan mencari fakta yang relevan.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Mengimbas fakta yang relevan daripada
pelbagai bahan untuk mengukuhkan maklumat.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Mengumpul maklumat secara imbasan unt
|
|
13 – 17 Nov
|
Nilai-nilai Murni
|
9.0
Mencatat dan
menyusun
maklumat.
Fokus Utama
( Bacaan )
9.3
Menyusun maklumat daripada nota
atau catatan hasil bahan yang didengar atau
dibaca secara kohesif.
Fokus
Sampingan
( Penulisan )
7.1 Membaca dan menerang-
|
PEPERIKSAAN
SEMESTER 2
(
30 OKT – 03 NOV )
PERBINCANGAN
SOALAN
(
06 – 10 NOVEMBER )
Aras 1 ( Isnin )
i) Menyusun maklumat menggunakan lakaran
berbentuk grafik.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menyusun atur maklumat mengikut
keutamaan.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Menterjemahkan maklumat yang terdapat
dalam teks prosa ke dalam bentuk grafik.
Aras 1 ( Isnin )
i) Membuat andaian tentang sesuatu perkara
yang tersirat berdasarkan maklumat yang tersurat.
ii) Menyatakan andaian yang dibuat secara
ringkas.
Aras 2 ( Selasa / Rabu )
i) Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat
berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.
Aras 3 ( Khamis / Jumaat )
i) Membuat kesimpulan tentang maksud
tersurat dan tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik.
|
|
mohon share
BalasPadam