Beban tugas guru adalah

RPH


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru
:
RABISAH UGUN
Subjek
:
BAHASA MELAYU TAHUN 5
Kelas
:
5 CEMERLANG
Kehadiran
:
26 / 26 ORANG
Masa/Durasi
:
1130 – 1210 / 40 MINIT
Tempat
:
MAKMAL KOMPUTER
Fokus
:
NYAMUK
Tema
:
SUKAN DAN KESIHATAN
Tajuk
:
KITARAN HIDUP NYAMUK AEDES DAN NYAMUK TIRUK

Pengenalan
:
Penggunaan perpustakaan, pusat sumber, dan komputer sangatlah digalakkan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Bahan-bahan seperti akhbar, majalah, buku rujukan,kamus, bahan daripada Internet, perisian kursus serta bahan sastera dan bukan sastera hendaklah digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran dan juga untuk bacaan luas.
FokusUtama
:
8.5 Aras 3(i) Menulis karangan yang lengkap menepati ciri-ciri wacana yang
baik.
FokusSampingan
:
5.1 Aras 1(i)Membaca perkataan, frasa dan ayat yang mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang betul
Objektif
:
Di akhir pembelajaran ini, murid-murid akan dapat:
1.      Menghubungkaitkan nyamuk aedes dengan nyamuk tiruk dengan menggunakan penanda wacana
2.      Menerangkan kitaran hidup dan penyakit yang dibawa oleh nyamuk aedes dan nyamuk tiruk
Evidens
:
Lembaran kerja
P Sedia Ada
:
Murid mengetahui kitaran hidup
Murid tahu melayari internet
Sistem Bahasa
:
Kosa Kata    : Denggi, Malaria
Tatabahasa : Nyamuk aedes, nyamuk tiruk
Nilai Murni
:
Berdisiplin dan berpengetahuan am
Media Pengajaran
:
Microsoft Office PowerPoint, Microsoft Office Word, Google Search Engine, lembaran kerja dan Hot Potatoes
EMK
:
Sains – kitar hidup organisma
          -  penyakit bawaan nyamuk
KBT
:
Menghubungkait dan merumus
Pentaksiran
:
Formatif

Aktiviti
Strategi PnP
Nota
1. Murid mengimbas tajuk pelajaran kitar hidup organisma
Menjana idea
Pengetahuan Sedia Ada
Hot Potatoes (Suai Padan)
Mengimbas dan menyuaipadan kitar hidup rama-rama
2. Murid menghubungkait kitar hidup organisma dengan tajuk pelajaran
Responsif
Kitar hidup nyamuk dan penyakitbawaannya (secara  am)
3. Murid membaca petikan
Sebutan dan intonasi yang sesuai
Bacaan ramai
Petikan pada buku teks BM halaman 66 bertajuk Nyamuk Aedes dan Nyamuk Tiruk
4. Guru bersoal jawab dengan murid tentang mesej yang terkandung pada petikan
EMK
Microsoft Word
KBT - Menghubungkait
1.      Nyatakan mesej petikan
2.      Di manakah nyamuk aedes dan nyamuk tiruk membiak?
5. Guru membimbing murid menulis satu rencana tentang nyamuk aedes atau nyamuk tiruk
Kosa kata
Tatabahasa
Ganjaran rencana terbaik
Memastikan murid menggunakan penanda wacana yang sesuai
6. Guru membimbing murid mendapatkan maklumat lanjut tentang penyakit yang berpunca daripada nyamuk
Google Search Engine
KBT - merumus
Murid secara berpasangan menggunakan pelayar internet Google dengan menaip kata kunci yang diberikan
7. Pentaksiran
Nilai murni
Lembaran kerja

Penilaian
:
Lembaran kerja
Pemulihan
:
Murid membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul
Pengayaan
:
Murid menepuk detik lagu kegemaran
Refleksi
:
Alhamdulillah, pengajaran dan pembelajaran BM Tahun 5 hari ini berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid sejak awal pengajaran dan pembelajaran memberikan respons yang baik terhadap setiap stimuli yang diberikan. Kawalan disiplin murid semasa masuk ke dalam makmal computer sedikit longgar dimana murid masuk tidak beratur dan membuat bising. Murid juga terus menghidupkan komputer tanpa arahan. Situasi ini diatasi dengan memberi arahan tegas dan jelas tentang peraturan makmal computer yang perlu dipatuhi oleh semua murid ketika berada di dalamnya. Makmal computer yang bersih dan sedia untuk digunakan sedikit sebanyak memberi kesan positif terhadap mood murid. Namun, suasana makmal komputer sekolah yang sedikit gelap di bahagian belakang kerana kerosakan pendawaian lampu elektrik telah menyebabkan murid memilih mengendalikan komputer di kawasan yang lebih terang. Murid diarahkan duduk secara berpasangan dan setiap computer dikongsi berdua. Proses pengajaran dan pembelajaran dimulakan dengan sedikit mukaddimah tentang tajuk pelajaran dan fokus utama dan fokus sampingan. dengan menggunakan aplikasi paparan multimedia Microsoft PowerPoint, murid 5 Cemerlang mengambil masa 12 minit untuk aktiviti Set Induksi kerana link kepada Suai Padan (Hot Potatoes) mengeluarkan notifikasi admin. Link itu kemudian dinafikan oleh Internet Explorer. Juruteknik makmal mengambil langkah pantas untuk nyah-periksa notifikasi tersebut satu per satu komputer. Masalah tersebut kemudian dapat diatasi dengan pantas. Murid kemudian bersoal-jawab dengan guru tentang hubungkait aktiviti suai padan dengan tajuk pelajaran. Sesi hubungkait ini berlangsung ringkas dan padat bagi menjimatkan masa yang terhad. Pada aktiviti 1 iaitu sesi membaca petikan, saya sebagai guru mengingatkan murid agar membaca dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang sesuai. Bacaan teks halaman 66 oleh murid yang bertajuk ‘Nyamuk aedes dan nyamuk tiruk’ menepati kehendak dan mencapai standard yang saya inginkan. Tahniah! Aktiviti bacaan kemudian disusuli dengan sesi soal jawab saya dengan murid berkenaan teks yang dibaca. Rancangan saya pada awalnya adalah setiap pasangan murid perlu menaip 3 buah mesej yang terkandung di dalam teks petikan. Rata-rata murid dapat menyatakan dengan tepat 3 buah mesej yang terkandung. Akan tetapi halangan muncul apabila segelintir murid lambat untuk menaip dapatan mesej tersebut di dalam paparan PowerPoint kerana lemah literasi menaip. Saya mengambil peluang untuk membimbing murid tersebut cara-cara untuk menaip jawapan di dalam aplikasi tersebut.
Sesi kedua pula adalah berkenaan pembinaan sebuah rencana ringkas berkenaan nyamuk aedes dan nyamuk tiruk. Penerangan dan penegasan tentang penggunaan penanda wacana saya terangkan dengan jelas dan berperingkat. Murid memberi respons yang baik dan mula membuka link Microsoft Word untuk menaip rencana. Link tersebut telah saya sediakan dengan cukup cantik dimana kekotak teks telah disediakan berserta ruang nama dan kelas. Tajuk rencana juga telah disediakan berserta footer dan header. Murid sepanjang sesi menaip banyak bertanya dan meminta bimbingan. Terdapat 3 pasangan yang memerlukan masa yang panjang untuk mula menaip. Saya memberi buah idea kepada mereka dengan memberi ayat pemula rencana mereka. Rata-rata menyiapkan rencana dengan baik. Rencana terbaik disimpan dan dicetak sebagai ganjaran kepada murid. Sesi kedua selesai tepat pada masanya. Tahniah!

1 ulasan: