RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru
|
:
|
RABISAH UGUN
|
|
Subjek
|
:
|
BAHASA MELAYU TAHUN 5
|
|
Kelas
|
:
|
5 CEMERLANG
|
|
Kehadiran
|
:
|
26 / 26 ORANG
|
|
Masa/Durasi
|
:
|
1130 – 1210 / 40 MINIT
|
|
Tempat
|
:
|
MAKMAL KOMPUTER
|
|
Fokus
|
:
|
NYAMUK
|
|
Tema
|
:
|
SUKAN DAN KESIHATAN
|
|
Tajuk
|
:
|
KITARAN HIDUP NYAMUK AEDES DAN
NYAMUK TIRUK
|
|
Pengenalan
|
:
|
Penggunaan perpustakaan, pusat sumber, dan komputer sangatlah
digalakkan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Bahan-bahan
seperti akhbar, majalah, buku rujukan,kamus, bahan daripada Internet,
perisian kursus serta bahan sastera dan bukan sastera hendaklah digunakan
dalam pengajaran dan pembelajaran dan juga untuk bacaan luas.
|
|
FokusUtama
|
:
|
8.5 Aras 3(i) Menulis karangan yang lengkap menepati ciri-ciri wacana
yang
baik.
|
|
FokusSampingan
|
:
|
5.1 Aras 1(i)Membaca perkataan, frasa dan ayat yang
mengandung ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan intonasi yang
betul
|
|
Objektif
|
:
|
Di akhir pembelajaran ini, murid-murid akan dapat:
1. Menghubungkaitkan nyamuk
aedes dengan nyamuk tiruk dengan menggunakan penanda wacana
2. Menerangkan kitaran hidup
dan penyakit yang dibawa oleh nyamuk aedes dan nyamuk tiruk
|
|
Evidens
|
:
|
Lembaran kerja
|
|
P Sedia Ada
|
:
|
Murid mengetahui
kitaran hidup
Murid tahu melayari
internet
|
|
Sistem Bahasa
|
:
|
Kosa
Kata : Denggi, Malaria
Tatabahasa :
Nyamuk aedes, nyamuk tiruk
|
|
Nilai Murni
|
:
|
Berdisiplin dan
berpengetahuan am
|
|
Media Pengajaran
|
:
|
Microsoft
Office PowerPoint, Microsoft Office Word, Google Search Engine, lembaran kerja
dan Hot Potatoes
|
|
EMK
|
:
|
Sains –
kitar hidup organisma
-
penyakit bawaan nyamuk
|
|
KBT
|
:
|
Menghubungkait
dan merumus
|
|
Pentaksiran
|
:
|
Formatif
|
|
Aktiviti
|
Strategi PnP
|
Nota
|
|
1. Murid mengimbas
tajuk pelajaran kitar hidup organisma
|
Menjana idea
Pengetahuan Sedia
Ada
Hot Potatoes
(Suai Padan)
|
Mengimbas dan
menyuaipadan kitar hidup rama-rama
|
|
2. Murid menghubungkait
kitar hidup organisma dengan tajuk pelajaran
|
Responsif
|
Kitar hidup nyamuk
dan penyakitbawaannya (secara am)
|
|
3. Murid membaca
petikan
|
Sebutan dan intonasi
yang sesuai
Bacaan ramai
|
Petikan pada
buku teks BM halaman 66 bertajuk Nyamuk Aedes dan Nyamuk Tiruk
|
|
4. Guru
bersoal jawab dengan murid tentang mesej yang terkandung pada petikan
|
EMK
Microsoft
Word
KBT -
Menghubungkait
|
1. Nyatakan mesej petikan
2. Di manakah nyamuk aedes dan
nyamuk tiruk membiak?
|
|
5. Guru
membimbing murid menulis satu rencana tentang nyamuk aedes atau nyamuk tiruk
|
Kosa kata
Tatabahasa
Ganjaran
rencana terbaik
|
Memastikan murid
menggunakan penanda wacana yang sesuai
|
|
6. Guru membimbing murid mendapatkan
maklumat lanjut tentang penyakit yang berpunca daripada nyamuk
|
Google
Search Engine
KBT -
merumus
|
Murid secara
berpasangan menggunakan pelayar internet Google dengan menaip kata kunci yang
diberikan
|
|
7.
Pentaksiran
|
Nilai murni
|
Lembaran kerja
|
|
Penilaian
|
:
|
Lembaran kerja
|
|
Pemulihan
|
:
|
Murid membaca
petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul
|
|
Pengayaan
|
:
|
Murid menepuk
detik lagu kegemaran
|
|
Refleksi
|
:
|
Alhamdulillah,
pengajaran dan pembelajaran BM Tahun 5 hari ini berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid sejak awal pengajaran dan pembelajaran memberikan
respons yang baik terhadap setiap stimuli yang diberikan. Kawalan disiplin
murid semasa masuk ke dalam makmal computer sedikit longgar dimana murid
masuk tidak beratur dan membuat bising. Murid juga terus menghidupkan
komputer tanpa arahan. Situasi ini diatasi dengan memberi arahan tegas dan
jelas tentang peraturan makmal computer yang perlu dipatuhi oleh semua murid
ketika berada di dalamnya. Makmal computer yang bersih dan sedia untuk
digunakan sedikit sebanyak memberi kesan positif terhadap mood murid. Namun,
suasana makmal komputer sekolah yang sedikit gelap di bahagian belakang kerana
kerosakan pendawaian lampu elektrik telah menyebabkan murid memilih
mengendalikan komputer di kawasan yang lebih terang. Murid diarahkan duduk
secara berpasangan dan setiap computer dikongsi berdua. Proses pengajaran dan
pembelajaran dimulakan dengan sedikit mukaddimah tentang tajuk pelajaran dan
fokus utama dan fokus sampingan. dengan menggunakan aplikasi paparan
multimedia Microsoft PowerPoint, murid 5 Cemerlang mengambil masa 12 minit
untuk aktiviti Set Induksi kerana link kepada Suai Padan (Hot Potatoes)
mengeluarkan notifikasi admin. Link itu kemudian dinafikan oleh Internet
Explorer. Juruteknik makmal mengambil langkah pantas untuk nyah-periksa
notifikasi tersebut satu per satu komputer. Masalah tersebut kemudian dapat diatasi
dengan pantas. Murid kemudian bersoal-jawab dengan guru tentang hubungkait
aktiviti suai padan dengan tajuk pelajaran. Sesi hubungkait ini berlangsung
ringkas dan padat bagi menjimatkan masa yang terhad. Pada aktiviti 1 iaitu sesi
membaca petikan, saya sebagai guru mengingatkan murid agar membaca dengan
sebutan yang jelas dan intonasi yang sesuai. Bacaan teks halaman 66 oleh
murid yang bertajuk ‘Nyamuk aedes dan nyamuk tiruk’ menepati kehendak dan
mencapai standard yang saya inginkan. Tahniah! Aktiviti bacaan kemudian
disusuli dengan sesi soal jawab saya dengan murid berkenaan teks yang dibaca.
Rancangan saya pada awalnya adalah setiap pasangan murid perlu menaip 3 buah
mesej yang terkandung di dalam teks petikan. Rata-rata murid dapat menyatakan
dengan tepat 3 buah mesej yang terkandung. Akan tetapi halangan muncul
apabila segelintir murid lambat untuk menaip dapatan mesej tersebut di dalam
paparan PowerPoint kerana lemah literasi menaip. Saya mengambil peluang untuk
membimbing murid tersebut cara-cara untuk menaip jawapan di dalam aplikasi
tersebut.
Sesi kedua
pula adalah berkenaan pembinaan sebuah rencana ringkas berkenaan nyamuk aedes
dan nyamuk tiruk. Penerangan dan penegasan tentang penggunaan penanda wacana
saya terangkan dengan jelas dan berperingkat. Murid memberi respons yang baik
dan mula membuka link Microsoft Word untuk menaip rencana. Link tersebut
telah saya sediakan dengan cukup cantik dimana kekotak teks telah disediakan
berserta ruang nama dan kelas. Tajuk rencana juga telah disediakan berserta
footer dan header. Murid sepanjang sesi menaip banyak bertanya dan meminta
bimbingan. Terdapat 3 pasangan yang memerlukan masa yang panjang untuk mula
menaip. Saya memberi buah idea kepada mereka dengan memberi ayat pemula
rencana mereka. Rata-rata menyiapkan rencana dengan baik. Rencana terbaik
disimpan dan dicetak sebagai ganjaran kepada murid. Sesi kedua selesai tepat
pada masanya. Tahniah!
|
|
Refleksi yang lengkap...tapi larat ka tulis setiap hari?
BalasPadam